ZEoWP Zawiadomienie emeryta o wysokości przychodu
Opis: ZEoWP Zawiadomienie emeryta o wysokości przychodu
Osoby zatrudnione na umowę o pracę czy umowę zlecenia, pobierające jednocześnie emeryturę lub rentę z ZUS obowiązane są przygotować do końca lutego roku następującego po rozliczanym roku do ZUS zaświadczenie o uzyskanych przychodach za rok poprzedni.
Informacja dotyczy przychodu uzyskanego – czyli takiego, który został udostępniony pracownikowi lub oddany do jego dyspozycji, a nie takiego, który mimo że dotyczył poprzedniego roku – to nie został jeszcze wypłacony. W efekcie płatności za grudzień z reguły rozliczane są w roku kolejnym, a nie w roku, za który są wypłacane.
Obowiązek sporządzania zaświadczenia nie dotyczy zatrudniających emerytów, którzy wiek emerytalny 60 lat (kobiety) lub 65 lat (mężczyźni) osiągnęli przed podjęciem działalności.
Oprócz informacji rocznej należy przedstawić w ZUS informację o podjęciu przez emeryta lub rencistę zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub zlecenie w okresie rozpoczęcia zatrudnienia.
Zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia oraz informację o zatrudnieniu składa się niezależnie od tego, czy przekroczone zostały limity ograniczające (zawieszające) prawo do emerytury lub renty, czy limitów tych nie przekroczono oraz niezależnie od potencjalnej wysokości wynagrodzenia (np. wynikającego z zawartej umowy).
W razie osiągania przychodu w kwocie przekraczającej 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, nie wyżej jednak niż 130% tej kwoty, świadczenie ulega zmniejszeniu o kwotę przekroczenia. W przypadku przekroczenia limitu 130% - świadczenie ulega zawieszeniu.
Podstawa prawna:
Cechy formularza:
Podobne z kategorii:
Najnowsze druki:
Grupa formularzy:
Nota prawna:
PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji. Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.